Sentiment v Evropě se nelepší

I přes uklidnění na akciových trzích během posledních dní se sentiment v Evropě výrazně nemění a panují zde mnohem větší obavy, než na druhé straně Atlantiku. Nic na tom nemění ani výsledková sezona, která dopadla poměrně pozitivně a potvrzuje zdraví v regionu. Křehká nálada investorů může být varovným signálem nejen pro růst cen akcií, ale také ekonomický růst v eurozóně. Evropský benchmark akciový index STOXX 600 v říjnu ztratil více jak 6% navzdory nárůstu o 1,7% ke konci měsíce, německý akciový index DAX pak realizoval ztrátu přes 9%.

Solidní výsledková sezona, tržby a zisk na akcii nijak nezklamaly a ve většině případů dokázaly pozitivně překvapit a většina společností v Evropě si udržuje celoroční orientaci na trhu. Sentiment investorů na tom však zas tak dobře není. Zpomalující poptávka po exportech z eurozóny, eskalace obchodních konfliktů, italský rozpočet nebo evidentně zpomalující evropská ekonomika se podepsaly pod zhoršením sentimentu. Cyklický sektor, který je ovlivněn růstem a propadem globální ekonomie byl pod výprodeji, zatímco defenzivní akcie ve většině případů sbíraly výrazné zisky.

K včerejšímu dni reportovalo v Evropě 125 společností z indexu STOXX 600 za třetí kvartál. Z toho 48% společností reportovaly lepší, než očekávaný výsledek. Typický kvartál představuje 50% společností, co překonají očekávání a 41% ho ani nedorovná. Předpokládaný růst zisků evropských akcií je 14,2%. Technologické, zdravotnické a cyklické akcie překonaly většinové očekávání v nejvíce případech, konkrétně 92%, 64% a 62%. Zatímco telekomunikace a surové materiály nedorovnaly očekávání v 71% a 57% případů.

Pokud jde o sentiment, automobilový sektor se stal jedním z nejzásadnějších v Evropě a třetí kvartál posílil obavy ohledně negativního dopadu specifických regulačních změn. Zavedení nových emisních standardů přispělo v září k poklesu prodejů automobilů v Evropě, což mělo dopad na výsledky v třetím kvartále, zatímco výrobci automobilů vyzdvihli zpomalení Číny jako hlavní riziko pro sektor. Zástupci Volkswagenu řekli: „Obchodní spor mezi USA a Čínou poškodil podnikatelskou a spotřebitelskou důvěru spolu s ostatními a zapříčinil signifikantní pokles trhu v třetím kvartále“. Podobného názoru jsou také zástupci automobilky Daimler. Dopad těchto omezení se projevuje i v odvětvích mimo automobilový sektor. Největší světový výrobce chemikálií společnost BASF zaznamenala ve třetím kvartále pokles podnikatelské aktivity, primárně kvůli změnám v automobilovém sektoru.

Autor: Štěpán Hájek, Bossa

Tento článek má pouze informativní a edukativní charakter. V žádném případě neslouží jako investiční či obchodní doporučení.


Nejnovější analýzy

19.04.2019

08:07

Aktuální, ručně vyznačené, cenové hladiny na GBP/USD pro dnešní den.
Podrobnosti

18.04.2019

17:18

Fundament v Evropě se nadále zhoršuje poté, co dnes dopoledne byly zveřejněny PMI členský státu eurozóny. Především nálada ve výrobním sektoru se nelepší a pod tlak se dostává euro.

Podrobnosti

18.04.2019

10:06

Akciové indexy zkorigovaly zisky za 2 týdny a index S&P 500 se již obchoduje pod úrovní 2900. Měnový pár EURUSD se stále neodhodlal na ani jednu stranu od úrovně 1.13. Ropa WTI odevzdala úterní zisky a vrátila se pod 64 dolarů.

Podrobnosti