Sentiment v Evropě se nelepší

I přes uklidnění na akciových trzích během posledních dní se sentiment v Evropě výrazně nemění a panují zde mnohem větší obavy, než na druhé straně Atlantiku. Nic na tom nemění ani výsledková sezona, která dopadla poměrně pozitivně a potvrzuje zdraví v regionu. Křehká nálada investorů může být varovným signálem nejen pro růst cen akcií, ale také ekonomický růst v eurozóně. Evropský benchmark akciový index STOXX 600 v říjnu ztratil více jak 6% navzdory nárůstu o 1,7% ke konci měsíce, německý akciový index DAX pak realizoval ztrátu přes 9%.

Solidní výsledková sezona, tržby a zisk na akcii nijak nezklamaly a ve většině případů dokázaly pozitivně překvapit a většina společností v Evropě si udržuje celoroční orientaci na trhu. Sentiment investorů na tom však zas tak dobře není. Zpomalující poptávka po exportech z eurozóny, eskalace obchodních konfliktů, italský rozpočet nebo evidentně zpomalující evropská ekonomika se podepsaly pod zhoršením sentimentu. Cyklický sektor, který je ovlivněn růstem a propadem globální ekonomie byl pod výprodeji, zatímco defenzivní akcie ve většině případů sbíraly výrazné zisky.

K včerejšímu dni reportovalo v Evropě 125 společností z indexu STOXX 600 za třetí kvartál. Z toho 48% společností reportovaly lepší, než očekávaný výsledek. Typický kvartál představuje 50% společností, co překonají očekávání a 41% ho ani nedorovná. Předpokládaný růst zisků evropských akcií je 14,2%. Technologické, zdravotnické a cyklické akcie překonaly většinové očekávání v nejvíce případech, konkrétně 92%, 64% a 62%. Zatímco telekomunikace a surové materiály nedorovnaly očekávání v 71% a 57% případů.

Pokud jde o sentiment, automobilový sektor se stal jedním z nejzásadnějších v Evropě a třetí kvartál posílil obavy ohledně negativního dopadu specifických regulačních změn. Zavedení nových emisních standardů přispělo v září k poklesu prodejů automobilů v Evropě, což mělo dopad na výsledky v třetím kvartále, zatímco výrobci automobilů vyzdvihli zpomalení Číny jako hlavní riziko pro sektor. Zástupci Volkswagenu řekli: „Obchodní spor mezi USA a Čínou poškodil podnikatelskou a spotřebitelskou důvěru spolu s ostatními a zapříčinil signifikantní pokles trhu v třetím kvartále“. Podobného názoru jsou také zástupci automobilky Daimler. Dopad těchto omezení se projevuje i v odvětvích mimo automobilový sektor. Největší světový výrobce chemikálií společnost BASF zaznamenala ve třetím kvartále pokles podnikatelské aktivity, primárně kvůli změnám v automobilovém sektoru.

Autor: Štěpán Hájek, Bossa

Tento článek má pouze informativní a edukativní charakter. V žádném případě neslouží jako investiční či obchodní doporučení.


Nejnovější analýzy

16.11.2018

12:09

Po úterním výprodeji, kdy ropa ztratila více, jak 4 dolary za pouhou jednodenní seanci se nyní snaží býci umazat alespoň část ztrát, které jsou již poměrně velké. Pokud však vezmeme v potaz akci a následnou reakci, nelze očekávat začátek silnějšího růstového trendu. 

Podrobnosti

16.11.2018

10:00

Včerejší seance zachvátilo poměrně divoké obchodování s výrazně zvýšenou volatilitou. Akciové indexy uzavřely nakonec v zisku a dokázaly tak vymazat ztráty, které nabraly po většinu dne. Ropě se daří pokračovat v mírném růstu, ztráty jsou však stále velké.

Podrobnosti

15.11.2018

16:43

Čtvrteční seance se opět točila především kolem britské libry, která výrazně ztrácela kvůli novinkám o brexitu. Druhý den po sobě se snaží stabilizovat ropa a umazat výrazné ztráty. Akciové indexy s otevřením americké seance pokračují v korekci.

Podrobnosti